FANDOM

"I jak oni upadali, przeto i wy obrócicie się w popiół pod mym ogniem."
— Pheo
Pheo
Brak
Imię Pheo
Żywioł/Moc Ogień
Zmiennokształtność (utracona)
Broń Spopielacz
Organizacja Brak
Praca/Zadania Nieznane
Status Żywy
Miejsce pobytu Nieznane

BiografiaEdytuj

Historia Pheo jest owinięta płaszczem tajemnicy, a większość z niej znana jest z legend opowiadanych przez starszych już Turaga.

Według nich Pheo był jedną z 42 tajemniczych istot nazywanych Prekursorami. Pojawili się oni we Wszechświecie Matoran na długo przed Przybyciem Toa, ponad 100 000 lat przed Rekonstrukcją Spherus Magna. Uznawani byli za postacie z innego świata, przybyłe by obserwować Wszechświat. Chcąc przyjąć ich przyjaźnie, podarowano im dwie niezamieszkane wyspy, które nazwali kolejno Despara i Aespara. Zamieszkali oni tę drugą wyspę, z Despary korzystali bardziej w sposób miejsca swych eksperymentów. Mimo własnego "domu" często jednak podróżowali po świecie, opisując go i jego wydarzenia. Znani byli jako jedni z pierwszych Kronikarzy. Pheo zajmował się południowymi łańcuchami wysp. Określano go tytułem Aespara Ignis, czyli Płomień Aespary, ze względu na jego niesamowitą, niespotykaną dotąd kontrolę nad żywiołem ognia.

Pheo, podobnie jak kilku innych Prekursorów, był świadkiem stworzenia kolejnych ras we Wszechświecie przez Wielkiego Ducha, wliczając w to gatunek Makuta.

Będąc jednym z najbardziej prawych Prekursorów, szybko został przypisany do tworzenia kroniki Północnego Kontynentu, zastępując swego poprzednika, który zniknął w tajemniczych okolicznościach. Pełnił tę funkcję przez ponad 1000 lat.

Około 90 000 lat wcześniej Pheo zaczął odczuwać dziwne zaburzenia w funkcjonowaniu Wszechświata. Chcąc to zbadać, oddał posadę Kronikarza Północnego Kontynentu innemu Prekursorowi, a sam udał się w podróż po świecie, szukając źródła zakłóceń. Podczas poszukiwań jednak został zaatakowany przez tajemniczą moc i wylądował w głębi oceanu. Chłód zamroził jego ciało i umysł, zanim mógł zareagować na zamarzanie. W tym stanie spędził 2000 lat.

Pheo odmarzł po dwóch tysiącleciach, podczas gdy konflikt Bractwa Makuta z Ligą Sześciu Królestw dobiegał końca. Wciąż wyczuwając zaburzenia systemu świata, nawet po tylu latach, wznowił swe poszukiwania.

Ostatecznie odkrył, że źródło zakłóceń znajdowało się nie gdzie indziej jak na Desparze, jednej z dwóch wysp Prekursorów. Znajdując się daleko na południu od nich, szybko udał się z powrotem, choć jego podróż wydłużyła się przez różne tajemnicze zjawiska. Przetrwał jednak podróż bez większych obrażeń i dotarł na Desparę. Nie informując nawet swych pobratymców o powrocie od razu udał się na drugą wyspę Prekursorów. Wędrując przez wyspę, ciągnięty tajemniczą mocą i głosami, odkrył jaskinię, którą pierwszy raz widział na oczy, mimo iż powinien znać wyspę jak najbliższe otoczenie. Wchodząc do groty, napotkał Rahi, nieżyjące na zewnątrz, niektóre spokojne, inne agresywne. Pheo aż czuł, że próbowały go namówić do odwrotu. On jednak z czystej ciekawości postanowił przeć dalej.

Pierwotny dotarł do ogromnej komnaty, na środku której znajdował się piedestał, trzymający szkatułę. Pheo podszedł do przedmiotu i otworzył skrzynię. Czarno-czerwona energia ulotniła się z wnętrza, obejmując Pheo. Nagły napływ wiedzy i doświadczył miażdżył jego umysł, gdy próbował wyprzeć okrutne myśli. W końcu wycieńczony opadł na ziemię, a jego umysł napełnił się informacjami, których zapewne nigdy nie chciał odkryć.

W przeciągu kilku kolejnych dni wyspę Aespary ogarnęła ogromna pożoga. Gdy Pierwotni zebrali się by powstrzymać napastnika, rozpoznali w nim nikogo innego jak Pheo. Zaskoczeni nie mieli nawet czasu by pytać, ten od razu atakował, mówiąc cały czas, że jest mu przykro. Ostatecznie, widząc, że nie pokona swoich wszystkich pobratymców sam, Pheo uderzył Spopielaczem w ziemię i wysłał strumień ognia, który zniszczył rdzeń wyspy. Aespara została roztrzaskana na kawałki, w niezwykłym tempie tonąc na dnie oceanu. Pheo udaje się przeżyć, ale reszta Prekursorów ginie, pozostawiając go najprawdopodobniej ostatnim z jego rasy.

PościgEdytuj

Obarczając Pheo winą masowej rzezi i zniszczenia wyspy, Zakon Mata Nui nakazał schwytanie i egzekucję ostatniego Prekursora. Odkrywając, że Zakon poluje na jego głowę, Pheo uciekł ze szkatułką, przybierając nową formę dzięki mocy zmiennokształtności. Przez tysiące lat uciekał i chował się, lecz Zakon nie postanawiał mu odpuścić. Pheo ostatecznie wylądował w Dole, miejscu służącemu Zakonowi za więzienie. Tam został w końcu złapany przez Zakon, gdy jeden z członków i zarazem strażnik więzienny Otchłani, Hydraxon, dostrzegł i zaatakował go. Pheo zostałby złapany, ale podczas starcia Makuta Teridax wywołał Wielki Kataklizm, który zniszczył dach kopuły, zalewając Dół wodą. Większość tych, którzy go ścigali, zginęli w szoku, a część została oszołomiona. Sam Hydraxon został zraniony przez to zdarzenie, a później zabity przez jednego z więźniów. Pheo udaje się uciec, ale przez mutagen Dołu traci swe zdolności zmiany kształtu, stając się na zawsze uwięzionym w swej obecnej formie.

Nie wiedząc nic o umknięciu Pheo z racji tego, że nie było świadków jego przeżycia, a Hydraxon nie miał możliwości, by przedstawić wydarzenia inaczej, uznano, że Prekursor zginął podczas Wielkiego Kataklizmu.

Dalsze dziejeEdytuj

Pheo, po raz pierwszy czując ciężar rzeczywistego przywiązania do jakiegoś kształtu, a także utratę części swych mocy, ostatecznie wylądował na pewnej wyspie. Zmęczony i wyniszczony, postanowił pozostać tutaj. Szkatułę, którą określił "źródłem wszelkiego zła", skrył pod ruinami jakiejś świątyni, w katakumbach, samemu zostając jej wiecznym strażnikiem.

Pheo znany był ze swego lakonizmu, odzywając się tylko wtedy, gdy było to konieczne. Nawet jak na Pierwotnych zdawał się być nad wyraz spokojny i opanowany. To zdarzało się zmieniać podczas walki, kiedy atakował dziko i nieokrzesanie.

Pheo, jak każdy z Pierwotnych, posiadał po jednej mocy żywiołu i Kraata, w jego przypadku był to Ogień i Zmiennokształtność.

BronieEdytuj

Bronią Pheo od zawsze i do teraz jest Spopielacz. Jest to coś na kształt włóczni z wylotem u góry, którym ulatniają się płomienie. Spopielacz przewodzi i wzmacnia moc żywiołu Pheo, dzięki temu ten może wydobywać z niego ogromne pokłady ognia i kontrolować wedle swej woli.

CiekawostkiEdytuj

  • Pierwotnie jego imię pochodziło od angielskiego słowa "phoenix", oznaczającego mitycznego ptaka z ognia. Imię to miało zostać zmienione, lecz tak się nie stało z powodu przedstawionego poniżej.
    • Obecnie jego imię jest anagramem maoryjskiego słowa "Hepo", oznaczającego "Shepho" bądź "Shephi"; słowo z Biblii oznaczające "obserwator".